tisdag 9 mars 2010

Isläget på Vänern

Jag har läst på många bloggar att man svär över att isen ligger på hela vänern,och att man är orolig för att vissa vårtävlingar ställs in.
Personligen så tycker jag att det är bra att isen ligger.
Detta innebär ju att ingen fisk tas upp ur sjön.
Med tanke på att det har blivit mindre med utplanterad lax/öring så är ju detta ett bra sätt att fisken kan få "återhämta" sej under en kort period.
Vi har ju haft vintrar på sistonde som har varit mer eller mindre isfria,detta har väll skämt bort oss trollare en del.
För hur mång laxar/öringar tas det upp de vintrar som är isfria? Det blir en hel del.
Om vi får vintrar som den här oftare så tror jag att vi kommer att uppleva ett bättre fiske.
Rätta mej gärna om jag har fel!

Sen så vill jag uppmana er som trollar i vänern (klubbar & privatpersoner)att bidraga till utsättning av mer smolt.
Min klubb (GTRK) har satt undan i dagsläget ca 34000:- till mera smolt.
Hoppas att fler klubbar gör likadant.


1 kommentar:

  1. Hejsan, det du skriver om isvintrar är väldigt sant och säkerligen sparar det en hel del fisk. Jag skulle välkomna en fredningstid på lax och öring från 1 jan till sista mars. Helt perfekt för fisken och då skulle vi dessutom få en festligare vårpremiär precis som det är på havsöringen! Bästa fiskehälsningar / Tommy Nerstrand

    SvaraRadera